دوچرخهمقالات دوچرخه

هر آنچه باید درباره دوچرخه تاشو بدانید | مزایا، معایب و کاربردها

آیا شما هم دوست دارید دوچرخه‌ای در دسترس داشته باشید که بتوانید آن را به راحتی حمل کنید و بخشی از مسیر را پدال زده و بخشی را با وسیله نقلیه دیگری طی کنید؟ و یا به دنبال وسیله نقلیه‌ای هستید که جای کمی بگیرد و آن را در منزل خود و به دور از خطر ربوده شدن نگهداری کنید؟ دوچرخه‌ تاشو طوری طراحی شده‌ است که به راحتی جمع شود و حمل و نقل و نگهداری از این وسیله نسبت به سایر مدل‌ها راحت‌تر باشد.

البته شیوه‌های جمع شدن متفاوت هستند و هر کدام ترکیبی متمایز از سرعت تا شدن، سهولت تا شدن، فشردگی، راحتی در سواری، وزن، دوام و قیمت را به افراد ارائه می‌دهند. بنابراین می‌توانید با توجه به اولویت‌های خود، بهترین نوع تا شدن را انتخاب کنید. اگر شما هم از طرفداران این وسیله نقلیه جمع و جور هستید و می‌خواهید بیشتر با آن آشنا شوید، پس تا انتهای این مقاله از بایکینگ را با ما همراه باشید. در این مطلب ما اطلاعات دست اول و خلاصه‌ای از تاریخچه، چگونگی شکل گیری، سایز، مکانیزم تا شدن و کاربردهای آن برایتان اماده کرده‌ایم.

هر آنچه باید درباره دوچرخه تاشو بدانید | مزایا، معایب و کاربردها

کاربرد دوچرخه تاشو

هدف اصلی اختراع این وسیله نقلیه، افزایش قابلیت حمل و نقل آن است. در نتیجه برای رسیدن از مبدا به مقصد انعطاف‌پذیری بیشتر فراهم می‌کنند. برخی از سیستم‌های حمل و نقل عمومی در کشورهای مختلف، ورود چرخ تاشو را ممنوع یا محدود می‌کنند. اما در بسیاری از کشورها می‌توان به راحتی این نوع از وسیله نقلیه را به داخل مترو یا اتوبوس برد.

چه افرادی می‌توانند از دوچرخه تاشو استفاده کنند؟

این نوع از وسیله نقلیه برای افرادی که در رفت و آمدهای خود به انعطاف‌پذیری بیشتری نیاز دارند ساخته شده است. به این معنا که افراد می‌توانند به راحتی هر تعداد توقفی که می‌خواهند در مسیر داشته باشند، بدون نیاز به پرداخت هزینه اضافی مسیرهای کوتاه را طی کنند و شرایط دیگری که ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد.

چه افرادی می‌توانند از دوچرخه تاشو استفاده کنند؟

افرادی که سفرهای درون شهری زیادی دارند

بسیاری از افراد به منظور رفت و آمدهای شهری مدل تاشو خریداری می‌کنند. این نوع از وسیله نقلیه برای کسانی که سفرهای درون شهری کوتاه دارند ایده‌آل است. حتی در صورت طولانی بودن سفرها هم می‌توان آن را با خود درون وسایل نقلیه عمومی برد. چرخ‌های کوچک این وسیله، باعث چابکی و سرعت زیاد آن می‌شود و افراد را از شر ترافیک‌های سنگین راحت می‌کند.

افرادی که فضای کمی دارند

دوچرخه تاشو گزینه بسیار خوبی برای کسانی است که فضای محدودی در خانه دارند. سایر مدل های این وسیله فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و باید آن‌ها را در پارکینگ گذاشت. اما این نوع وسیله نقلیه را می‌توان در یک فضای بسیار کوچک و حتی گوشه اتاق هم نگهداری کرد.

افرادی که دوست دارند با دوچرخه سفر کنند

مطمئنا بیشتر افرادی که با این وسیله نقلیه سفر می‌کنند از مدل‌های توریستی و جاده ای استفاده می‌کنند. اما مدل تاشو این کار را آسان‌تر می‌کند. این نوع از وسیله نقلیه را می‌توان به راحتی در صندوق عقب اتومبیل شخصی، اتوبوس، هواپیما و قطار جای داد و حتی یک چمدان جداگانه به آن اختصاص داد. بنابراین سفر کردن با آن ساده‌تر از انواع معمولی و یا جاده ای و تورینگ است.

افرادی که دوست دارند با دوچرخه سفر کنند

مزایای دوچرخه تاشو

این وسیله نقلیه رفته‌رفته در نقاط مختلف جهان به محبوبیت رسیده و افرادی که در کلان‌شهرهای شلوغ زندگی می‌کنند به فواید آن پی برده و از آن استفاده می‌کنند. اگر هنوز در تهیه و سواری با آن شک دارید، بهتر است ابتدا با فواید آن آشنا شوید و سپس برای خرید اقدام کنید.

قابلیت حمل و نقل ساده

مترو اکثر شهرها به شما اجازه ورود دوچرخه تاشو را می‌دهند. همچنین در بسیاری از اتوبوس‌ها هم اگر زیادی شلوغ نباشند و مزاحم شهروندان دیگر نباشید، اجازه بردن این وسیله نقلیه جمع و جور را دارید. همچنین این وسیله نقلیه به سادگی در صندوق عقب خودرو شخصی و یا تاکسی قرار می‌گیرد و می‌توانید از آن برای مسیرهای کوتاه استفاده کنید.

پیشگیری از سرقت

از آن‌جا که مدل تاشو فضای کمی اشغال می‌کند می‌توان به سادگی آن را درون منزل یا محل کار برد و گوشه‌ای امن گذاشت. بنابراین لازم نیست آن را بیرون قفل کنید و نگران به سرقت رفتن وسیله خود باشید.

پیشگیری از سرقت

اثرات زیست محیطی

اگر از طرفداران پدال زدن باشید می‌دانید که این وسیله نقلیه چه تاثیرات زیست محیطی مثبت و گسترده‌ای دارد. با حذف فقط یک خودرو می‌توان میزان آلودگی شهرها را کاهش داد و هوای پاک‌تری را برای آیندگان به جای گذاشت.

کاهش هزینه‌های رفت و آمد

اگر هر روز با تاکسی به محل کار بروید یا سفرهای درون شهری متعدد داشته باشید، حتما هزینه‌های رفت و آمد سرسام آوری می‌پردازید. با یک چرخ تاشو، توقف‌های متعدد برایتان آسان‌تر است و برای هر سفر هزینه اضافی پرداخت نمی‌کنید. همچنین نیازی نیست منتظر بمانید تا تاکسی برسد و یا در شلوغی سیستم حمل و نقل عمومی معطل شوید. در نتیجه انعطاف‌پذیری بیشتری در زمان‌بندی رفت و آمدهای درون شهری‌تان خواهید داشت.

معایب دوچرخه تاشو

اگرچه این نوع از وسیله نقلیه در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است، اما همانند سایر ابزارها معایبی هم دارد که در هنگام خرید باید به آن‌ها توجه داشت.

معایب دوچرخه تاشو

وزن

بسیاری از افراد فکر می‌کنند چون دوچرخه تاشو به صورت منظم و مرتبی جمع می‌شود، پس حتما وزن بسیار کمی هم دارد. اما اگر یک بار این وسیله را دست بگیرید، از وزن آن شگفت‌زده خواهید شد و متوجه می‌شوید که آنقدرها هم سبک نیستند.

وزن این نوع از وسیله نقلیه معمولا بین ۸ تا ۱۶ کیلوگرم متغیر است. به این نکته هم باید توجه کرد که هر چه سبک‌تر باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود. بنابراین اگر فریم آن‌ها از تیتانیوم و فیبر کربن ساخته شده باشد گران‌تر و سنگین‌تر بوده و اگر فریم آن‌ها جنس آلومینیومی داشته باشد، ارزان‌تر اما سنگین‌تر هستند.

قیمت

در قسمت بالا کمی به بازه قیمتی دوچرخه تاشو پرداختیم، اما در کل این نوع از وسیله نقلیه در مقایسه با سایر مدل‌ها قیمت بالاتری دارد. زیرا شما مبلغی اضافه برای تا شدن آن و مزایایی که دارد می‌پردازید.

پدال زدن سخت‌تر

پدال زدن با مدل تاشو در مقایسه با سایر مدل‌ها سخت‌تر است و روانی مدل‌های جاده‌ای و یا شهری را ندارند. این دشواری در رکاب زدن عمدتا به دلیل سایز تایر آن‌ها است.

پدال زدن سخت‌تر

تاریخچه دوچرخه تاشو

شاید بسیاری از افراد فکر کنند دوچرخه‌ تاشو محصول دنیای مدرن است. اما تاریخچه این وسیله جذاب تا جایی که در منابع ذکر شده، به قرن ۱۹ باز می‌گردد. ابهامات و ادعاهای گوناکونی درباره اولین مدل چرخ تاشو و مخترع آن وجود دارد و حتی برخی کمپانی‌ها برای فروش بیشتر ادعا می‌کنند مخترع این وسیله نقلیه جذاب و کاربردی هستند.

ایده اولیه دوچرخه تاشو

این نوع از وسیله نقلیه عجیب و جذاب از اواخر قرن نوزدهم به اشکال مختلف وجود داشته و اگرچه مفهوم اولیه آن نامشخص است؛ اما ایده اولیه و طراحی نخستین آن به مخترعی آمریکایی به نام امت جی لاتا (Emmit G. Latta) نسبت داده می‌شود. این مخترع خلاق، اختراعات دیگری نیز در این زمینه داشته اما مهم‌ترین آن‌ها در سال ۱۸۸۷ برای دوچرخه‌ای بود که در صورت عدم نیاز به استفاده می‌توانست تا شود. او در ۱۶ سپتامبر ۱۸۸۷ اختراع خود را به صورت رسمی به ثبت رساند. در سند ثبت اختراع آمده:

” هدف از این اختراع ارائه ماشینی است که ایمن، قوی و قابل استفاده باشد و راحت‌تر از وسایل نقلیه‌ای که تاکنون از آن‌ها استفاده می‌شد، هدایت شوند. همچنین طراحی آن به‌گونه‌ای است که بتوان آن را در مواقع غیرضروری تا کرد. در نتیجه فضای کمی اشغال کند و به راحتی حمل شود.”

ایده اولیه دوچرخه تاشو

استفاده از دوچرخه تاشو در جنگ

ایده اولیه استفاده از یک وسیله نقلیه مانند دوچرخه تاشو در جنگ‌ها اولین بار در سال ۱۸۸۷ مطرح شد. در همین سال‌ها سربازی فرانسوی به نام کاپیتان جرارد (captain gerard) پتانسیل بهره‌برداری از آن را کشف کرد و در نتیجه اولین بار درسال ۱۸۹۰ ارتش فرانسه به سراغ استفاده از وسیله‌ای رفت که پیاده نظام بتواند راحت‌تر و موثرتر با آن حرکت کند.

سپس در سال ۱۹۰۰ مایکل پدرسون (Mikael Pedersen)، که دوچرخه دو نفره را هم او اختراع کرده، وسیله‌ای بسیار شبیه به دوچرخه‌ تاشو امروزی برای ارتش بریتانیا طراحی کرد. این وسیله نقلیه ۶.۸ کیلوگرم وزن داشت و چرخ‌های آن قطری معادل ۲۴ اینچ داشتند. این وسیله قفسه‌ای برای نگهداری تفنگ داشت و در جنگ بوئر دوم از آن استفاده شد.

سپس کمپانی اسلحه سازی بی اس ای (BSA, Birmingham Small Arms) دست به تولید دوچرخه‌ای زد که چتربازاران بریتانیایی بتوانند از آن استفاده کنند. این وسیله نقلیه که در جنگ جهانی دوم ارائه شد، هنگام فرود آمدن روی فرمان و صندلی روی زمین می‌نشست و این گونه به چرخ‌ها آسیبی وارد نمی‌شد. برخلاف موفقیت‌هایی که این وسیله نقلیه در جنگ‌ها به دست آورده بود، از طرف مردم مورد استقبال قرار نگرفت. به خصوص که دوچرخه به طور کلی تا ۱۹۵۰ به طور کلی محبوبیت خود را از دست داده بود.

استفاده از دوچرخه تاشو در جنگ

این عدم محبوبیت به دلیل بروز وسیله نقلیه دیگر و در دسترس عموم قرار گرفتن آن بود: خودرو شخصی. در آن زمان مردم کم‌کم به سمت رانندگی کردن و خرید خودروهای شخصی پیش رفتند و پدال زدن تا حدودی فراموش شد.

بازگشت دوچرخه تاشو

در دهه ۱۹۷۰ دوچرخه تاشو راه خود را در میان مردم پیدا کرد و به محبوبیت بالایی در میان افراد جامعه رسید. در آن زمان کمپانی‌های بزرگ مانند رالی (Raleigh) و بیکرتون (Bickerton) خط تولید راه‌اندازی کرده و انواع، رنگ ها و مدل‌های مختلف را روانه بازار کردند.

سایز دوچرخه تاشو

اگرچه قاب‌های دوچرخه‌های تاشو اغلب در یک اندازه خاص ساخته می‌شوند، اما این وسیله نقلیه معمولا با طیف وسیعی از تنظیمات نسبت به سایر مدل‌ها ارائه می‌شوند تا هر کس بتواند با توجه به سایز و قد وزن خودش، آن را تنظیم کند. پایه‌های صندلی و دسته فرمان مدل‌های تاشو می‌توانند تا چهار برابر بزرگتر از مدل‌های معمولی باشند و همچنین پایه‌های بلندتر، برای استفاده کاربران قدبلند ارائه می‌شود.

سایز دوچرخه تاشو

این نوع وسیله نقلیه معمولا اندازه کوچکتری نسبت به انواع معمولی چرخ دارد اما فواصل بین توپی تنه تا بالای زین و دسته‌ها، فاکتورهای اصلی در تعیین تناسب میان سایز چرخ و فرد است. برخی از تولیدکنندگان نحوه تا شدن این وسیله نقلیه را طوری طراحی می‌کنند که می‌توانند در آن از چرخ‌های ۲۶ اینچی (۶۶۰ میلی‌متری) استفاده کنند. از مزایای چرخ‌هایی با سایز کوچکتر می‌توان به شتاب بالاتر، سرعت بیشتر مانورپذیری بیشتر و جمع و جور بودن اشاره کرد. مدل‌های تاشویی که چرخ‌های ۱۶ اینچی (۴۱۰ میلی‌متری) و یا کوچکتر دارند، اغلب آسان‌تر حمل و نقل می‌شوند و برای رفت و آمدهای شهری مناسب هستند. این سایز قدرت عملکرد پایین‌تری دارد و سواری روی آن‌ها سخت‌تر است.

نحوه تا شدن

از ابتدای اختراع این وسیله نقلیه، هر کمپانی‌ای سعی کرده نحوه تا شدن متفاوتی ارائه دهد تا وسیله نقلیه فضای کم‌تری بگیرد و از طرفی سواری با آن همچنان لذت‌بخش باشد. نحوه تا شدن دوچرخه تاشو روی سهولت رکاب زدن، وزن، جمع و جور بودن و قیمت آن تاثیرگذار است.

نحوه تا شدن

تا شدن از وسط

بسیاری از قاب‌های تاشو از الگوی قاب کلاسیک دوچرخه “ایمن” پیروی می‌کنند اما یک لولا (با لولاهای تک یا دوتایی) دارند که دوچرخه را تقریبا از وسط تا می‌کند. لولاهای دیگر هم ممکن است در طراحی این وسیله اضافه شود تا بالا و پایین بردن فرمان و زین را برای سوارکار امکان‌پذیر کند. برای افرادی که کاربرد برایشان مهم‌تر از سبک بودن و جمع و جور بودن است، از چرخ‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود. این چرخ‌ها ممکن است مانند مدل‌های معمولی در سایزهای استاندارد باشند و یا در حد همان سایز ۲۴.

تا شدن عمودی

به جای تا شدن به صورت افقی، این سبک یک یا دو لولا در امتداد لوله اصلی و یا زنجیر و پایه صندلی دارند که به وسیله نقلیه اجازه می‌دهند به صورت عمودی جمع شود. در نتیجه دو چرخ در کنار هم قرار می‌گیرند. این نوع از تاشدن معمولا دوچرخه تاشو را سبک‌تر و فشرده‌تر می‌کند. کمپانی برامپتون (Brompton) از این سبک برای تا شدن استفاده می‌کند.

روش تا شدن از وسط دوچرخه تاشو - بایکینگ

تا شدن مگنتی یا آهنربایی

در این نوع از نحوه تا شدن یک آهنربا قسمت چرخ عقب را به قاب متصل کرده و آن را چفت می‌کند. به این صورت که برای تا کردن دوچرخه از وسط، آهنربا با یک حرکت و در یک چشم برهم زدن قطع می‌شود و بدون استفاده از دست، چرخ عقب به جلو می‌چرخد و به صورت عمودی جمع می‌شود.

در چند سال گذشته دوچرخه تاشو محبوبیت زیادی پیدا کرده است و از آن‌جا که تولید کنندگان دست به ابداعات جذاب و کاربردی‌ای زده‌اند، استفاده از ان در شهرها زیاد و خریداران افزایش یافته است. به گفته تحلیل‌گران بازار، این صنعت تا سال ۲۰۲۸ به رشد خود ادامه خواهد داد. زیرا افراد متوجه شده‌اند که این وسیله برای رفت و آمدهای درون شهری بسیار مناسب است و می‌توان آن را به راحتی در آپارتمان‌های کوچک جای داد. بنابراین هرچه کاربران بیشتر شوند و تولیدکنندگان خلاقیت بیشتری به خرج دهد، شاهد حضور دوچرخه‌های تاشو بیشتری در خیابان‌ها خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا