دوچرخه هیبریدی | دوچرخه ای دوست داشتنی و همه کاره
دوچرخه هیبریدی توانسته خود را به انتخابی معقول و مناسب در میان افراد تبدیل کند و اولین گزینه افراد برای استفاده از این وسیله نقلیه در شهرها و برای رفت و آمدهای معمولی شود. اما دلیل این میزان از محبوبیت چیست؟ چرا افراد تصمیم میگیرند از این وسیله استفاده کنند و اصلا دوچرخه هیبریدی چیست؟
دوچرخه هیبریدی چیست؟
اگر بخواهیم به زبان خیلی ساده و دقیق چیستی این وسیله نقلیه را توضیح دهیم، باید گفت: دوچرخه هیبریدی ترکیبی از چند نوع دوچرخه مختلف است. این وسیله، بهترین قسمتهای انواع دیگر که معمولا نوع کوهستان، توریستی و جاده هستند را برداشته و با هم تلفیق کرده تا کاربردی بهتر و عملکردی بیشتر برای افراد داشته باشد.
این نوع از دوچرخه را میتوان یک وسیله نقلیه همه کاره دانست که در واقع به افراد اجازه میدهد بدون خرج کردن هزینههای اضافی و خریدن چندین نوع متفاوت، با یک وسیله کار خود را راه بیندازند. به همین دلیل، در میان افراد و به خصوص تازه کارها و ورزشکاران آماتور به محبوبیت بالای رسیده است. این نوع از وسیله نقلیه را میتوان برای رکاب زدن در جاده استفاده کرد و هر وقت هوای کوهستان و فعالیتی سنگینتر به سرمان زد، در جادههای خاکی و کوهستان برد. ویژگی بازر این نوع از وسیله نقلیه قطعا تطبیقپذیری آن است.
تاریخچه دوچرخه هیبریدی
از اوایل قرن بیستم تا پس از جنگ جهانی دوم، دوچرخه نوع رودستر بیشترین کاربرد را در میان اروپاییان و به خصوص بریتانیای کبیر داشت. در اوایل دهه ۱۹۷۰ استفاده از رودستر به میزان قابل توجهی کاهش یافت؛ زیرا تفریح با این وسیله جذاب و دوست داشتنی رونق گرفت و همین نکته باعث شد سازندگان روی محصولاتی تمرکز کنند که سبک وزن باشد و افراد بتوانند با آنها گشت و گذار کنند.
این نوع از وسایل تفریحی، شکل تغییر یافتهای از مدل های مسابقه بودند. در دهه ۱۹۸۰، در بریتانیا استفاده از مدل هایی که فقط مخصوص جاده بودند به سمت مدلهای کوهستان رفت. قاب محکم مدلهای کوهستان و توانایی حمل بار آن، تطبیقپذیری و کاربرد بیشتری از مدلهای دیگر داشت.
در سال ۱۹۹۰ فروش این وسیله نقلیه چندین برابر شد و فقط در انگلستان ۲.۸ میلیون دوچرخه در یک سال به فروش رسید که همه آنها از انواع مدلهای کوهستانی، جاده ای و یا مسابقه بودند. این استفاده گسترده باعث شد تولید کنندگان به فکر ساختن وسیلهای بیفتند که بتواند به تمام نیازها پاسخ دهد و افراد را با اهداف مختلف راضی نگه دارد.
از همان لحظه اولی که این وسیله نقلیه کارآمد در نیمه دوم قرن نوزدهم در بازار اروپا به فروش رسید، سازندگان تلاش کردند تا مدلهای تخصصیتری بسازند. این مدلها را هم اکنون میتوان در انواع جاده ای، کوهستان، توریستی و غیره مشاهده کرد. گذشته از این مدلهای تخصصی آنها به دنبال وسیله ای بودند که بتواند نیازهای افراد را یکجا برطرف کند. بنابراین وسیلهای کاربردی و همه کاره به نام دوچرخه هیبریدی وارد بازار شد.
انواع دوچرخه هیبریدی
ان نوع از وسیله نقلیه در طول سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیر و فراوانی داشته است. نتیجه این پیشرفتها، ساخته شدن انواع مختلفی از آن است تا افراد بتوانند برای استفادهها و اهداف متفاوتشان، بهترین وسیله نقلیه ممکن را انتخاب کنند.
دوچرخه ترکینگ (Trekking)
این مدل از وسیله نقلیه نوعی خاص از دوچرخه هیبریدی است که تمام لوازم جانبی لازم و ضروری مدلهای توریستی مانند گل گیرها، چراغ، و غیره را درون خود جای داده است.
دوچرخه شهری
همان طور که از نام آن مشخص است، مدل شهری برای رفت و آمد در مسیرهای شهری بهینه شده است. این نوع از وسیله نقلیه چرخهای ۲۶ اینچی دارد و زین آن بالاتر از انواع کوهستانی قرار گرفته است. لاستیکهای تسمه دار مدلهای شهری برای خطراتی که معمولا در شهر پیدا میشود، مانند شیشه شکسته یا دستاندازهای خیابانها، بسیار مقاوم ساخته شدهاند.
همچنین قاب این نوع وسیله نقلیه شهری، از آلومینیوم یا کروم ساخته شده تا هنگام افتادن در چاله و چولههای خیابانها و جوی آب، بتواند همچنان عملکرد درستی داشته باشد. به علاوه چراغهایی در عقب و جلو دارند تا در شب ی هوای مه گرفته و بارانی بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد. گلگیرهای انواع شهری هم برای استفاده در آب و هوای بارانی و حتی برفی مناسب است.
دوچرخه کراس (Cross)
در مدل کراس از قابهایی مشابه فریم های مسابقه و یا تورینگ استفاده میشود. این نوع از وسیله نقلیه معمولا فرمان و دسته مسطح دارند تا هنگام رکاب زدن موقعیت دست راحتتری نسبت به مدلهای تورینگ و مسابقه داشته باشند. دقت کنید که نباید مدل کراس را با مدل سیکلو کراس اشتباه بگیرید. درست است که نام آنها بسیار شبیه به هم است؛ اما تفاوتهای عمیق و زیادی با هم دارند.
مدل کراس برای استفادههای تفریح و عمومی طراحی شده؛ درحالی که سیکلو کراس مخصوص مسابقه است و بیرون از پیست ورزشی کارایی چندانی ندارد. سایز چرخ کراس ۷۰۰ سی است و لاستیک های آن نیمه عاج دار هستند. این لاستیکها باید از لاستیک مدلهای تورینگ پهنتر باشند تا بتوانند در سطوح ناهموار پر از چاله دوام بیاورند. چرخ سایز ۷۰۰ سی به مدل کراس اجازه میدهد در سفرهای طولانی عملکرد خوبی از خود نشان دهند.
دوچرخه گراول (Gravel)
مدل گراول که با نام شنزاری نیز شناخته میشوند، برای رکاب زدن در جادههای خاکی ساخته شدهاند. این نوع بیشتر از آن که به مدلهای جاده ای و یا تورینگ شبیه باشد، به پدربزرگ خود یعنی مدل کوهستان شباهت دارد.
اجزای دوچرخه هیبریدی
دوچرخه هیبریدی نیز مانند سایر سیستمهای پیشرفته و پیچیده اجزای متفاوتی دارد. این اجزا باید بتوانند در کنار یکدیگر در هماهنگی کامل کار کنند تا شما بتوانید یک سواری لذتبخش را تجربه کنید. برای آشنایی با اجزای با اهمیت و کاربردی این نوع از وسیله نقلیه تا پایان این بخش را مطالعه کنید.
فریم و قاب
قاب این نوع از وسیله نقلیه به طور معمول از آلومینیوم ساخته میشود. البته از متریالهای دیگر مانند کربن و فولاد هم در ساخت فریم هیبریدی استفاده میشود. هر کدام از این مواد اولیه مزایا و معایبی دارند و شما باید بر اساس هدفی که از رکاب زد دارید، بودجه و سطح مهارتتان تصمیمی بگیرید کدام نوع از فریم برای شما مناسب است.
فریم آلومینیومی
آلومینیوم سبک، قوی، محکم و مقرون به صرفه است. بنابراین برای افرادی که به تازگی میخواهند پدال زدن را شروع کنند و یا به دنبال گزینهای اقتصادی هستند، بسیار ایدهآل است. البته این نوع از ماده اولیه ممکن ات در برخی جادههای ناهموار احساس سفتی داشته باشد؛ اما خوشبختانه پیشرفتهای اخیر در صنعت رفته رفته در حال رفت این نوع از مشکلات است.
فریم فولادی
این نوع از فلز بسیار سنگینتر از آلومینیوم است اما در عوض استحکام و انعطافپذیریای دارد که سایر فریمها از آن برخوردار نیستند بنابراین برای یک رکاب زدن نرم و لذتبخش حرف ندارد. فریمهای فولادی قیمت بالاتری نسبت به مدلهای کربنی و آلومینیومی دارد.
فریم کربنی
این نوع از فریم از آلومینیوم سبکتر و از فولاد قویتر است اما در عوض قیمت بالاتری نسبت به هر دوی آنها دارد. بنابراین برای ورزشکاران بسیار حرفهای و جدی مناسب است. البته در برخی از مدلها دوشاخ و قسمت پایینی زین از مواد دیگری به جای کربن استفاده شده تا قیمت پایینتر بیاید.
چرخ دنده
در اغلب موارد مکانیزم حرکت چرخ دنده مدل های هیبریدی به گونهای است که زنجیر را به دور چرخ دندههای عقب و میل لنگ حرکت میدهد. این چرخ دندهها سبک و ساده هستند اما کمی آسیبپذیر بوده و ممکن است به سرعت خراب شوند. بنابراین برخی از تولید کنندگان از هاب کاملا بسته در این نوع از وسیله نقلیه استفاده میکنند.
از طرفی این نوع از وسیله نقلیه دندههای متعددی از یک تا ۲۷ دارند. وقتی این میزان از احتمالات ترکیب شدن زنجیر، دندانه و چرخ دنده را تصور کنید، همه چیز پیچیده میشود. برای اینکه موضوع برایمان ساده شود باید سطح تناسب اندام و نوع جادهای که میخواهید در آن پدال بزنید را در نظر بگیرید. هر چه سطح مهارت و شیب زمینی که میخواهید در آن رکاب بزنید بیشتر باشد؛ به دندههای بیشتری نیاز خواهید داشت.
ترمز
دوچرخه هیبریدی سیستم ترمز خود را از مدلهای کوهستانی وام گرفتهاند و میتوان با تقریبی همیشگی گفت که اکثر این ترمزها یا از نوع دیسکی هستند و یا ترمز ویبریک (V-brakes) و یا ترمز لقمه ای.
ترمز دیسکی
ترمزهای دیسکی این وسیله محبوب و دوست دار محیط زیست همانند ترمزهای دیسکی خودرو، یک سطح ترمز اختصاصی روی چرخها دارند که روی قسمت هاب نصب شده است. این نوع از ترمز میتواند نه تنها در هوای خشک و معمولی برای شما کارآمد باشد؛ بلکه در آب و هوای بارانی هم همراه خوبی برایتان باشد.
ترمز دیسکی هدرولیکی
سیستم ترمز دیسکی هیدرولیکی ترمزی پیشرفتهتر و قویتری دارند و این کار را با یک اشاره انگشت روی دسته دنده انجام میدهند.
ترمز دیسکی مکانیکی
سیستم ترمز دیسکی مکانیکی برعکس ترمز دیسکی هیدرولیکی با سایش لنتها نیاز به تنظیم دستی دارند.
ترمز لقمه ای
بسیاری از مدل های هیبریدی دارای ترمزهای لقمه ای هستند. این نوع از ترمز لنتهایی دارند که روی رینگ چرخها میچسبند.
ترمز ویبریک
ترمز ویبریک روی بیسهای مخصوصی روی قاب نزدیک رینگهای عقب نصب میشوند و یک کابل ترمز دارند. این کابلها دو بازوی ترمز را کشیده و لنتها را به هم نزدیک میکند.
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق به شما اجازه کنترل، انعطافپذیری و راحتی در جادههای ناهموار میدهد. سیستم تعلیق مناسب یکی از فاکتورهای مهمی است که به تجربه یک سواری لذتبخش کمک میکند. این عامل مهم را میتوان در دوچرخه هیبریدی به دو دسته کلی مهم تقسیم کرد.
بدون سیستم تعلیق
معمولا در این مدل اصلا از سیستم تعلیق استفاده نمیشود. زیرا دوشاخ تعلیق، وزنی را به وسیله نقلیه شما اضافه میکنند و باعث میشوند توانایی رکاب زدن کاهش یابد. بنابراین اکثر افرادی که در شهر و خیابانهای آسفالته پدال میزنند، از انتخاب وسیلهای با سیستم تعلیق صرف نظر میکنند.
سیستم تعلیق جلو
بسیاری از انواع دوچرخه هیبریدی، که معمولا شامل مدلهای مخصوص رکاب زدن در شهر هستند، سیستم تعلیق جلو دارند. این نوع از سیستم ضربههای معمول را در خیابانهای آسفالت و سنگ فرش شده کاهش میدهند و باعث میشوند تجربه پدال زدن روانتری را تجربه کنید.
انتخاب سایز مناسب دوچرخه هیبریدی
سایز مناسب باید با قد، وزن، طول پاها و دستان و حتی بلندی بالا تنه شما تناسب داشته باشد. بنابراین اگر قصد خرید یک دوچرخه هیبریدی دارید، باید سایز مناسب فرم پیکر و قد و قوارهتان را انتخاب کنید. برای این کار یا به فروشگاههای حضوری مراجعه میکنید که در این صورت فروشنده به شما کمک خواهد کرد بهترین سایز را خریداری کنید.
در صورتی که میخواهید یک وسیله دست دوم بخرید و یا از فروشگاههای آنلاین سفارش دهید، باید دقت و وسواس زیادی به خرج دهید و جدول سایزبندی را کامل بخوانید و قد و وزن خود را دقیق اندازه بگیرید. به طور کلی سایز در این نوعخاص از وسیله نقلیه به دو صورت کلی اندازهگیری میشود.
سایز چرخ ۷۰۰ سی (700 C)
این سایز را میتوان در بیشتر دوچرخه هیبریدی مناسب بزرگسالان پیدا کرد. بنابراین اگر قد و وزن متعادلی دارید، ابتدا روی این تمرکز کنید که چه استفادهای از این وسیله نقلیه خواهید کرد و برای چه هدفی میخواهید شروع به پدال زدن کنید.
سایز چرخ ۲۶ اینچی
درست مانند مدل کوهستان و جاده، برای بیشتر بزرگسالان سایز ۲۶ را توصیه میکنند. این سایز در واقع اندازه قطر چرخ است و کمی از سایز ۷۰۰ سی کوچکتر است.
مزایا و معایب دوچرخه هیبریدی
دوچرخه هیبریدی هم درست مانند سایر وسایل نقلیه مزایا و معایبی دارد که در هنگام خرید و استفاده باید به آنها دقت کنید. مزایا و معایب این نوع از وسیله نقلیه دوست داشتنی را باید با توجه به هدفی که از رکاب زدن دارید و مسیری که میخواهید با آن طی کنید، در نظر داشته باشید.
مزایای دوچرخه هیبریدی
اگر تا این قسمت از مقاله را با ما همراه بوده باشید، با چند مزیت و فایده این نوع از وسیله نقلیه آشنا هستید. اما برای شفافیت بیشتر و کمک به انتخاب، تمام آنها را برایتان شرح خواهیم داد.
تطبیق پذیری
یکی از بزرگترین مزایای دوچرخه هیبریدی، تطبیق پذیری بالای آن است. در واقع میتوان گفت این نوع، یکی از وسایل نقلیه همه فن حریف و همه کاره در میان وسایل مشابه خودش است. مدل هیبریدی میتواند در مسیرهای مختلف به راحتی حرکت کند. چه به دنبال دوچرخهای برای رفت و آمدهای درون شهری باشید و چه دوست داشته باشید سفرهای کوتاه بین شهری را با آن طی کنید، مدل هیبریدی یکی از بهترین گزینهها برای شماست.
راحتی
در طراحی این مدل به این دقت شده که بتوانید روی آن به راحتی بنشینید و به آسانی مسیرهای سربالایی و سرپایینی را طی کنید. همچنین این نوع از وسیله نقلیه معمولا یک سیستم تعلیق در دوشاخ جلوی خود دارند. این نکته باعث میشود ضربههای سنگین حاصل از افتادن در دست اندازها و چالههای معمولی خیابانهاش شهر گرفته شود و افراد راحتتر پدال بزنند.
سبکی
معمولا این نوع از وسیله نقلیه وزن سبکی دارد. همین وزن کم باعث میشود گزینهای ایدهآل برای مبتدیان و افرادی که میخواهند با دوچرخه رفت و آمد کنند باشد.
اقتصادی بودن
به طور معمول دوچرخه هیبریدی نسبت به سایر مدلهای تخصصی قیمت به صرفهتری دارد. همچنین با خرید این نوع از وسیله نقلیه دیگر لازم نیست هزینه دیگری را برای خرید مدل کوهستان و یا مدل جاده ای خرج کنید.
معایب دوچرخه هیبریدی
دوچرخه هیبریدی هم مانند سایر وسایل نقلیه در کنار مزایایی که دارد، ایرادات و اشکالاتی هم در آن پیدا میشود. اگر هدفتان از رکاب زدن مشخص باشد و مزایای این وسیله نقلیه را به معایبش ترجیح بدهید، میتوان از این ایرادات چشمپوشی کرد. اما اگر هرکدام از این موارد برایتان اهمیت بالایی دارد باید به دنبال نوع دیگری باشید.
همه کاره و هیچ کاره
وقتی مردم نام هیبریدی را میشنوند، سریعا تصور میکنند که پنجاه پنجاه از مدل کوهستان و مدل جاده ای تشکیل شده است. اما این تصور را نمیتوان صحیح دانست. درست است که این نوع از وسایل نقلیه بسیار متنوع هستند و کارایی خود را دارند، اما نمیتوان آنها را تلاقی کاملی بین مدل کوهستان و جاده دانست. مثلا دوچرخه هیبریدی به اندازه مدل جاده ای سریع نیست و از طرفی نمیتواند مانند مدل کوهستان زمینهای با شیب بسیار بالا و زمینهای خاکی و پر از سنگریزه را به راحتی طی کند.
محدودیت در اندازه لاستیک
درست است که دوچرخه هیبریدی این امکان را به شما میدهد که در کوهستان گشت و گذار کنید؛ اما فریم آنها کوچک است و لاستیکهایی که مناسب رکاب زدن حرفهای در کوهستان باشد؛ روی آنها سوار نمیشود.
با خواندن این مقاله میتوانید بفهمید دوچرخه هیبریدی چیست، چه انواع و چه کاربردهایی دارد. همچنین اطلاعات جالبی درباره مزایا و معایب این نوع از وسیله نقلیه به دست آورید. باتوجه به این اطلاعات میتوانید تصمیم بگیرید آیا این وسیله نقلیه مناسب شما هست یا خیر. بنابراین اگر فردی هستید که دوست دارید با دوچرخه در سطح شهر رفت و آمد کنید و گاهی با آن به جادههای خاکی بروید، باید حتما به سراغ دوچرخه هیبریدی بروید.