رپورتاژ آگهی

درب داخلی ساختمان و آشنایی با انواع مختلف آن از نظر کاربرد، جنس و دوام

برای خرید و یا انتخاب درب داخلی ساختمان بهتر است با انواع مختلف آن از لحاظ جنس متریال مصرفی، دوام، رنگ، موارد استفاده و … آشنا شوید. همانطور که می دانید یکی از مهمترین موارد در طراحی و فضاسازی ساختمانها درب داخلی ساختمان می باشد. چرا که در طول عمر مفید ساختمان کلیه مبلمان و المانهای محیط بایستی با آن هماهنگ باشند. و در صورت نیاز به تعویض، بایستی زمان و هزینه قابل توجهی صرف نماییم. به همین دلیلپس پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل با انواع مختلف دربهای داخلی ساختمان آشنا شده و جهت خرید به راحتی توانایی تصمیم گیری داشته باشید

قسمتهای مختلف تشکیل دهنده درب داخلی ساختمان

دربهای داخلی ساختمان از بخشهای مختلفی تشکیل شده اند که معمولا در همه آنها مشترک بوده و قبل از هر چیز بهتر است که با این قسمتها آشنا شوید:

چارچوب یا قاب: فریم اصلی نصب شده به دیوار و نعل درگاه است که بدنه از طریق یراق آلات و لولا به آن متصل می شود. چارچوب درب می تواند از جنس فلز، پی وی سی، پلی وود و یا چوب با پروفیل های متفاوت باشد که در هر صورت با پوشش رنگ و یا لمینیت طرح و رنگ های متفاوتی روی آن ایجاد می گردد.

بدنه: به عنوان جز اصلی باعث ایجاد و یا قطع ارتباط بین دو محیط داخلی و یا خارجی می شود. بدنه درب می تواند با کاربردهای مختلف از متریال ها با طرح و رنگ و ابعاد متفاوت ساخته شوند. از انواع متریال درب می توان به فلز ، شیشه، یو پی وی سی، پلی وود و چوب اشاره نمود.

یراق آلات: این قسمت به علت تحمل وزن بدنه، نقش بسیار مهمی را در دوام و عمر مفید درب ایفا می کند. و با توجه به نحوه ی بازشدن درب ها مانند کشویی، بغل بازشو، آکاردئونی و … از انواع مختلف یراق آلات استفاده می گردد. همچنین یراق آلات نقشه بسیار مهمی در امنیت و زیبایی درب ایفا می کند.

شکل زیر قسمتهای مختلف در ساختمان را نمایش می دهد با جزئیات بیشتری ارائه گردیده است.

قسمتهای مختلف درب داخلی
قسمتهای مختلف درب داخلی ساختمان

متریال مختلف مورد استفاده در تولید درب داخلی ساختمان:

با توجه به کاربری ساختمان و دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شده برای آن می توان از درب های داخلی با جنسهای مختلف استفاده نمود. همچنین ترکیب کردن متریال هایی مانند چوب، شیشه و برنج یا فلزهای دیگر روش خوبی برای ایجاد نوآوری است. خطوط ساده و بافت چوب میتواند ظاهری ساده و عالی برای یک خانه ساحلی باشد. همچنین ترکیب شیشه با متریال های دیگر ظاهری لوکس به درب ها خواهد داد. میگویند چشم های آدم ها راه ورود به روحشان است. بنابراین در درب های خانه هایتان تجدید نظر کنید و از نتیجه لذت ببرید.

سته به نوع کاربرد، مدل انتخاب شده و سازگاری با نوع دکوراسیون داخلی می‌توان انواع مختلف درب با انواع جنس را به کار برد. برای مثال درب‌های چوبی احساسی کاملا گرم، صمیمی و کلاسیک را به خانه شما القا می‌کند. درب‌های فرانسوی با پانل‌های شیشه‌ای یا استیل‌های صنعتی ضد زنگ احساس مدرنیته را به فرد القا می‌کند. درب از متریال‌های گوناگونی ساخته می‌شود که به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

درب استیل ضد زنگ:

رطوبت حتی می تواند روی درب های فلزی نیز تاثیر بگذارد چرا که بسیاری از فلزات در رطوبت بالا دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند. اما استنلس استیل، این فلز فوق العاده، به دلیل داشتن کروم در ساختار خود کاملا ضد زنگ و ضد خوردگی است. و حتی می توانید آن را برای درب ویلا و باغ در مرطوبترین شهرها نیز به کار ببرید. استنلس استیل می تواند در گرمترین و سردترین شهرها مورد استفاده قرار گیرد. چرا که درب استیل مقاومت بالایی در برابر اشعه UV و سرمای زیاد دارد.

جهت استفاده از درب استیل به عنوان درب داخلی ساختمان، به دلیل ویژگی فوق العاده‌ی مقاومت در برابر رطوبت می توان درب استیل با کیفیت برای فضاهای داخلی منزل مانند درب مجموعه استخر و سونا و درب سرویس های بهداشتی و حمام استفاده کرد. چرا که رطوبت این مکان ها بسیار بالاست و احتمال برخورد با آب وجود دارد.

درب استیل می تواند علاوه بر کارایی بالا، زیبایی خیره کننده ای به طراحی داخلی ساختمان شما نیز ببخشد. نکته قابل توجه دیگر این است که متریال های دیگری که در برابر رطوبت دوام می آورند معمولاً پس از چند سال شکل و فرم زیبایی خود را از دست می دهند. و شما باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید. اما درب استیل یک کالای نامیراست و می تواند سال های سال جزئی ثابت از ساختمان شما باشد.

با یک نظافت ساده تا مدت ها شکل و فرم زیبایی خود را حفظ کند. همچنین در مکان های صنعتی مانند کارخانه ها و بخش های دارویی که ممکن است بخار و رطوبت متریال های دیگر را تخریب کند، می توان از درب استیل استفاده کرد. درب استیل در مدل‌های بسیار متنوع برای واحدهای صنعتی و کارخانه ها، درب های داخلی ساختمان، درب مجموعه‌ی استخر و سونا و درهای ورودی مثل درب ویلا و درب پارکینگ ساخته می شود.

دربهای استیل را می توان همراه با متریال های دیگر مانند شیشه و چوب نیز استفاده نمود که زیبایی آن را دو چندان می نماید.

درب استیل ضد زنگ
درب استیل ضد زنگ مناسب برای استفاده در داخل و خارج ساختمان

درب فایبرگلاس:

درب های ساختمانی از جنس فایبرگلاس در شکل ظاهری شبیه به درب های چوبی هستند. شاید در نگاه اول، افراد به درستی نتوانند تفاوت این درب ها را با درب های چوبی تشخیص دهند. فایبرگلاس ماده اولیه ای است که در شکل ظاهری شبیه به چوب می باشد. اما استفاده از آن برای ساخت درب داخلی مقرون به صرفه بوده و ارزش عایق سازی بیشتری را برای ساختمان فراهم می‌آورد. هزینه تعمیرات و نگهداری این دربها نیز بسیار کمتر است.

آنچه موجب متمایز بودن اینگونه از دربها نسبت به درب های چوبی می‌شود، پوشش چند لایه به صورت درب های کامپوزیتی است. برای تولید اینگونه از درب ها یک هسته مرکزی به عنوان شالوده انتخاب می شود؛ سپس با پوشش های پلیمری و تقویت شده با فیبر، پوشش داده می‌شود؛ به این ترتیب در ظاهر به صورت درب های چوبی مشاهده می شوند. مجموعه این چند لایه منجر به تولید دربهای فایبرگلاس با خاصیت عایق بودن می باشد.

استفاده از فایبرگلاس در تولید درب‌های داخلی یک آیتم بسیار جذاب است، چرا که با جلوه چوبی خود ظاهری کلاسیک به خانه شما می‌بخشد. تمیز کردن این نوع در کار آسانی است و به کمک شوینده‌های خفیف به راحتی می‌توان آلودگی را از سطح درب داخلی پاک کرد.

درب داخلی فایبر گلس
درب فایبر گلس جایگزین بسیار مناسب برای دربهای چوبی

درب چوبی:

در قدیم برای ساخت درب داخلی ساختمان از چوب های طبیعی می شده است. اما با توجه به رو به پایان بودن منابع طبیعی و درخت ها در ایران و جهان و از دست رفتن منابع طبیعی، استفاده ار این نوع درب کاهش چشمگیری یافته است. با این حال زیبایی درب های چوبی کم نظیر و یکی از گزینه‌های همیشه محبوب در ساخت درب داخلی از گذشته تا به امروز است. درهای چوبی منبت کاری شده یک آیتم بی نظیر برای یک خانه گرم و صمیمی است.

استفاده از چوب از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و در عین حال چوب به عنوان یک عایق در برابر گرما و سرما عمل می‌کند. معمولا چوب های سخت نسبت به چوب‌های نرم هزینه بیشتری دارند. رطوبت زیاد و تغییر دما در طول گذشت زمان منجر به خرابی درهای چوبی خواهد شد.

شایان ذکر است که استفاده از دربهای چوبی مشکلات خاص خود را نیز به دنبال دارد:

  • هزینه بسیار بالا
  • سنگین بودن درب چوبی
  • استفاده از یراق آلات متناسب با وزن درب؛ به عبارتی گران تر بودن یراق درب چوبی
  • زمان بر بودن تولید درب چوبی
  • احتمال آفت زدن درب چوبی در طی زمان
  • عدم وجود چوب خشک مناسب برای درب های تمام چوب و احتمال تابیدگی
درب داخلی چوبی
درب چوبی کلاسیک

درب پلی وود یا چوب پلاست:

چوب پلاست یا پلی وود نوعی کامپوزیت است. که از ترکیب خرده الیاف و ضایعات چوب و پی وی سی و افزودنیهای مخصوص ساخته می شود. مخطوط این مواد به صورت خمیر مذاب به شکل پروفیل های مختلف اکسترود می شود. دربهای پلی وود به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می گردد. قطعات لنگه در و جامب چارچوب و روکوب بصورت یکپارچه تولید و اکسترود می شوند. و دارای استحکام بسیار بالاتری نسبت به درهای چوبی، روکش چوب، ام دی اف و . . . هستند. همچنین بهترین گزینه برای کاربریهای خاص و پر تردد نظیر مراکز آموزشی و بیمارستانی و مشابه آن می باشند.

مهمترین ویژگی محصول پلی وود، ضد آب بودن واقعی آن و قابل شستشو بودن آن است. همچنین بدیهی است هر کدام از متریال یا مواد بالا قابلیت های مختلفی را به محصول که اینجا مد نظر ما درب ، چهارچوب ، قرنیز می باشد خواهد داد.

نمونه چند درب داخلی از جنس پلی وود
نمونه چند درب از جنس پلی وود

درب MDF:

کلمه MDF مخفف Medium Density Fiberboard می باشد. این محصول از میکس ضایعات فرآورده ها و محصولات کشاورزی بهمراه رزین، چسب، فرمالدئید و افزودنیهای دیگر تحت فشار و حرارت تولید می گردد. چگالی آن درحدود 650-800 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. ام دي اف را پس از توليد مي‌توان روکش نمود.

روکش ملامينه متداول ترين نوع روکش براي MDF مي‌باشد که در آن فرايند کاغذ دکوراتيو آغشته به رزين تحت فشار و حرارت بر روي تخته چسبانده مي‌شود. ضخامت های 4-8-10-16-18-20 و . . . به میلیمتر در بازار ارائه شده است. روکشهای دیگر آن عبارتند از: CPL, HPL, Veneer, Engineered Veneer, TecoFoil, Finish Foil و . . .

MDF از جمله فرآوری های مصنوعی چوب بوده که از فیبرهای نیمه فشرده ساخته می شود. این چوب مصنوعی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. و سطح آن کاملاً صاف و متراکم می باشد. و در مقایسه با نئوپان از مقاومت بالاتری در برابر رطوبت برخوردار است. چگالی ورق های MDF بسیار بالا و در تمامی سطوح آن یکسان می باشد. از این رو خواص فیزیکی و مکانیکی آن ها نسبت به فیبرهای چوبی دیگر بهتر است.

درب MDF یکی از انوع مختلف درب داخلی ساختمان می باشد. که دارای کیفیت مناسبی برای ساختمان های اداری و مسکونی است. مقاومت بالای درب و استفاده از روکش PVC و روکش چوب با رنگ پلی استر از مزایای آن می باشد. معمولا ساختار داخلی درب از چوب روس خشک شده و هانی کام می باشد.
بطور کلی درب MDF یا درب ام دی اف برای ساخت درب های داخلی ساختمان اعم از درب های اتاقی و مستر مورد استفاده قرار می گیرد. ابعاد استاندارد دقیق برای درب MDF و درب اتاقی وجود ندارد ولی بطور کلی درب MDF با عرض ۸۵ تا ۹۰ سانتی متر ساخته می شود. طول درب ام دی اف نیز متناسب با طول دیوار ساخته می شود. معمولا برای خانه هایی که دیواری بلند دارند از درب MDF با طول ۲۱۰ تا ۲۱۵ سانتی متر و برای ساختمان های معمولی درب MDF با طول ۲۰۲ تا ۲۰۵ سانتی متر ساخته می شود.

درب داخلی ام دی اف با روکش پی وی سی
درب MDF با روکش PVC

درب HDF:

HDF مخفف کلمات High density fiberboard می باشد. این محصول شبیه MDF با دانسیته بالاتر تولید می گردد تا به چگالی بیش از ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب برسد. اچ دی اف نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می شود. ورق اچ دی اف در پشت و روی تخته های چوبی پرس می شود. قیمت درب اچ دی اف به نسبت ارزان تر از دربهای دیگر می باشد.

در فرآیند تولید HDF از فشار و دمای بیشتری استفاده میشود و متعاقبا دارای مقاومت بالاتری می باشد. این مواد اغلب به صورت ورق های سه میلیمتر یا بیشتر تولید می شوند. ورق های HDF را می توان با روکش های ملامینه HPL نیز روکش کرد. همچنین این محصول را می توان به وسیله پرس ممبران روکش PVC کرد. همچنین این ورق ها قابلیت رنگ شدن را دارند. رویه های قابدار HDF Door Skin پر مصرف ترین متریال به همراه کلاف داخلی چوب روسی (بائو) و هانیکام بوده و در زمره ارزان ترین لنگه درهای بازار بوده اند.

درب اچ دی اف به عنوان درب داخلی معمولا برای اتاق خواب و سرویس بهداشتی استفاده می شود. اما به دلیل چگالی بالای ورق اچ دی اف، این محصول برای درب ورودی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. پیشنهاد می شود در صورت استفاده از ورق مسطح برای درب ورودی دو ورق اچ دی اف 3 میل روی هم پرس شود که انجام این عمل باعث می شود هم استحکام این نوع درب به میزان قابل توجهی بالا رود. و هم عمق شیارهای CNC افزایش یابد که به زیبایی کار می افزاید. شایان ذکر می باشد که محصولات اچ دی اف کشورهای رومانی و ترکیه نسبت به کشورهای چین و مالزی از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد.

درب ABS:

درب ABS یا ضد آب به دلیل خاصیت نفوذ ناپذیری به عنوان درب داخلی و برای درب سرویس بهداشتی و حمام استفاده می گردد. ماده اولیه دربهای ABS از سه ترکیب «اکریلونیتریل» که پلیمری مصنوعی (از اکریلیک‌های معروف) است، «بوتادی‌ان» که ترکیبی آلی است و استایرن (پلی استایرن) آروماتیکی مایع و بی‌رنگ و بو، تشکیل شده است.

از این مواد بیشتر برای روکش دیگر متریال ها استفاده می شود. و خود به صورت پایه مواد ساختن درب وپنجره و غیره نمی باشد. به همین دلیل در صورت وجود یک سوراخ ریز در این روکش رطوبت به داخل محصول راه پیدا می کند. و باعث تخریب آن خواهد شد. شکل و بافت نهائی این محصول حس پلاستیک را ارائه می دهد و نشان دهنده روکش چوب چه طبیعی و یا مصنوعی نمی باشد.

درب PVC:

درب PVC به عنوان درب داخلی منزل مناسب برای درب اتاق و سرویس های بهداشتی می باشد. و به علت مقاوت بالای آن در برابر رطوبت و آسیب پذیری در برابر اشیاء نوک تیز و ضربات، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. از درب پی وی سی با ضخامت 8 میل می توان برای درب ورودی آپارتمان نیز استفاده نمود.

روکش درب های پی وی سی دارای ترکیبات خاص شیمیایی می باشد که موجب ضد آب و ضد رظوبت شدن آن می گردد. همچنین این محصول به دلیل ساختار شیمیایی خاص کاملا ایزوله می باشد. روکش های PVC به صورت رول بوده(همانند رول های پلاستیک و یا سفره ها) که وقنی درب درون سینی دستگاه قرار می گیرد تحت دما و مکش زیاد روی درب وکیوم می شود.

ماده اولیه پی وی سی نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که در دو نوع سخت و انعطاف¬ پذیر ساخته می شود. و در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است. عبارت پی وی سی و وینیل بطور رایج برای همه موادی که پلی وینیل کلراید سازنده آنست استفاده می‌شود. پی وی سی (PVC) پلاستیکی سخت است که به‌وسیله مواد افزودنی نرم و انعطاف‌پذیر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا